Wykonawcy
09
2015
PT
Kwadrofonik
Kwadrofonik to polska grupa muzyczna, którą tworzą pianiści: Emilia Sitarz i Bartek Wąsik oraz perkusiści: Magdalena Kordylasińska i Miłosz Pękala. Wszyscy są absolwentami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
W repertuarze zespołu, oprócz dzieł powstałych w XX wieku (m. in. Beli Bartók'a, Luciano Berio czy Georga Crumb'a), szczególne miejsce zajmują utwory młodych polskich kompozytorów (m. in. Wojciecha Ziemowita Zycha, Wojtka Blecharza, Aleksandry Gryki, Andrzeja Kwiecińskiego, Sławomira Wojciechowskiego, Agnieszki Stulgińskiej, Macieja Jabłońskiego). Kwartet dokonał wielu prawykonań. Kwadrofonik gra także muzykę improwizowaną, oraz kompozycje własne, których źródłem inspiracji często jest muzyka ludowa.
W 2006 roku na IX Festiwalu Muzyki Folkowej Polskiego Radia „Nowa Tradycja” Kwadrofonik zdobył Grand Prix, a także Nagrodę Prezydenta Miasta Warszawy i Nagrodę Publiczności „Burzę Braw”. W 2007 roku otrzymał Nagrodę Specjalną na Konkursie Europejskiej Unii Radiowej (EBU) „Svetozar Stracina” w Bratysławie. Kwadrofonik występował w takich salach, jak Carnegie Hall (Nowy Jork), Izumi Hall (Osaka), Filharmonia Berlińska, Filharmonia Narodowa (Warszawa), Chicago Symphony Center. Muzycy są laureatami nagród fonograficznych: „Folkowy Fonogram Roku” oraz „Złota Płyta”. W 2015 roku Kwadrofonik został wyróżniony nagrodą dziennikarzy „Paszport Polityki”.
Najnowszy projekt zespołu, wydany na płycie Polskiego Radia, to Requiem Ludowe, inspirowane szlacheckimi pieśniami żałobnymi z XVII wieku, z udziałem pieśniarza tradycyjnego Adama Struga. W sezonie 2015/2016, w ramach projektu Kwadrofonik – za granicą dźwięku, zespół będzie promował muzykę młodych polskich kompozytorów na zagranicznych festiwalach.
09
2015
PT
Barbara Kinga Majewska
Barbara Kinga Majewska – polska wokalistka. Absolwentka wydziału wokalnego i pedagogiki muzyki w Hochschule für Musik Detmold, doktorantka w Zakładzie Psychopedagogiki Kreatywności APS w Warszawie. Studiowała w Królewskiej Akademii Muzycznej w Sztokholmie (śpiew) i na Uniwersytecie Warszawskim (muzykologia). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, DAAD, Bertelsmann Stiftung, Richard-Wagner-Stiftung, Werner Richard – Dr. Carl Dörken Stiftung, Hans und Stefan Bernbeck Stiftung, finalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego NEUE STIMMEN. Uczestniczka kursów mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Angelikę Kirchschlager, Grace Bumbry, Christę Ludwig, Barbarę Bonney, Anitę Garanča, Andrása Schiffa oraz Donatienne Michel-Dansac.
W 2014 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w operze Zwycięstwo nad słońcem (Projekt P) Sławomira Wojciechowskiego. W 2015 wystąpiła w operze Czarodziejska góra Pawła Mykietyna. Specjalnie dla niej pisało wielu polskich kompozytorów, w tym Aleksandra Gryka, Andrzej Kwieciński, Wojciech Blecharz i Joanna Woźny. Inicjatorka i solistka projektu KONCERT PIEŚNI (2014) w ramach festiwalu „Instalakcje” w Teatrze Nowym w Warszawie. Publikowała w magazynie „Glissando”, na stronie internetowej Instytutu Goethego oraz Muzykoteki Szkolnej. Laureatka nagrody głównej Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA 2015.
09
2015
SB
Lutosławski Piano Duo
Lutosławski Piano Duo rozpoczęło działalność w 1999 roku na kursach mistrzowskich pod opieką wybitnych duetów fortepianowych: Brachy Eden i Alexandra Tamira (Izrael) oraz Hansa-Petera i Volkera Stenzla (Niemcy). Muzycy są absolwentami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a także podyplomowych studiów mistrzowskich w zakresie duetu fortepianowego w Hochschule für Musik und Theater w Rostocku.
Duet zdobył kilkanaście nagród na międzynarodowych konkursach w Grecji, Polsce, Włoszech, Czechach i na Litwie. Jest też laureatem nagród fonograficznych „Fryderyk” i „Folkowy Fonogram Roku”. Muzycy koncertowali w większości krajów europejskich, w obu Amerykach, na Bliskim Wschodzie i w Japonii, w takich salach, jak Carnegie Hall (Nowy Jork), Filharmonia Narodowa i Studio im. Witolda Lutosławskiego (Warszawa), Izumi Hall (Osaka), Filharmonia Berlińska, Chicago Symphony Center i Sala Centralnego Konserwatorium w Pekinie. Duet występował na takich festiwalach jak: Kwartesencja, Warszawska Jesień, Łańcuch, Festiwal Polskiego Radia (Warszawa), Festiwal Prawykonań (Katowice), Musica Polonica Nova (Wrocław), Wratislavia Cantans (Wrocław), Two Moors Festival (Wielka Brytania), Londrina Festival (Festival de Música de Londrina) (Brazylia), Nova-Polska (Francja), Giacinto Scelsi Festival (Włochy), Spring Festival (Izrael).
Zespół ma w repertuarze arcydzieła muzyki klasycznej, muzyki XX wieku oraz utwory kompozytorów młodego pokolenia. Wydał następujące płyty: z kompozycjami Igora Strawińskiego, Witolda Lutosławskiego, Mauricia Kagela i Francisa Poulenca, a także z muzyką Tomasza Sikorskiego i (na cztery fortepiany) Juliusa Eastmana.
09
2015
SB
Ensemble Garage
Ensemble Garage powstał w 2009 roku z inicjatywy kompozytorki Brigitty Muntendorf, która jest dyrektorem artystycznym zespołu. Garage to otwarta platforma dla kompozytorów, wykonawców i artystów chcących wspólnie rozwijać nowe idee i koncepty koncertowe. Każdy koncert Ensemble Garage ma oryginalną, niepowtarzalną formułę, która przekracza tradycyjną sytuację koncertową.
Zespół, który tworzy dziesięciu muzyków siedmiu narodowości, koncentruje się na wykonywaniu utworów najciekawszych kompozytorów młodego pokolenia, dzieł multimedialnych i performatywnych. Wielu kompozytorów pisze specjalnie dla Ensemble Garage, w tym Brigitta Muntendorf, Jagoda Szmytka, Sergej Maingardt i Oxana Omelchuk. Zespół ma także w repertuarze utwory Johna Cage’a, Petera Ablingera, Alvina Luciera, Georgesa Aperghisa, Maura Lanzy i Michaela Beila.
Muzycy koncertowali na tak prestiżowych festiwalach muzyki współczesnej, jak Donaueschinger Musiktage, Darmstädter Ferienkurse für Neue Musik, Ultraschall Berlin, Acht Brücken Kolonia, aXes Kraków oraz w De Bijloke Gent. Zespół dokonał nagrań na monograficzne płyty Brigitty Muntendorf (col legno) oraz Jagody Szmytki (wergo), a także dla niemieckich radiofonii.
09
2015
ND
Pękala/Kordylasińska/Pękala
Duet perkusyjny Pękala/Kordylasińska/Pękala działa na polskiej scenie muzycznej od ponad 10 lat, dawniej pod nazwą Hob-beats Percussion Duo. Muzycy czerpią z wielu różnych stylów, nurtów i praktyk wykonawczych, od transkrypcji utworów dawnych epok, przez muzykę nową i alternatywną, po noise. Miłosz jest wibrafonistą i perkusjonistą, improwizatorem, a także adiunktem w klasie perkusji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Magda – marimbafonistką specjalizująca się w kameralistyce XX i XXI wieku oraz pedagogiem.
Wspólnie poszukują nowych kompozycji przeznaczonych na instrumentarium perkusyjne. Szczególnie bliski jest im nurt minimal music oraz szeroko rozumiana muzyka elektroakustyczna. Współpracują z wieloma artystami i zespołami (m.in. Percussions Clavier de Lyon, Steven Schick, Mitch&Mitch, Felix Kubin). Są również założycielami Hob-beats Percussion Group, z którą realizują projekty kameralne o większej obsadzie.
Muzycy są laureatami wielu międzynarodowych konkursów, koncertują w kraju i za granicą, a ich interpretacje z uznaniem przyjmowane są zarówno przez publiczność, jak krytykę muzyczną. Wraz z pianistami Lutosławski Piano Duo tworzą zespół Kwadrofonik, formację specjalizującą się w wykonawstwie muzyki XX i XXI wieku oraz własnych opracowaniach polskiej muzyki ludowej.
09
2015
ND
Asamisimasa
Asamisimasa to zespół założony w 2002 roku przez norweskich muzyków zafascynowanych muzyczna awangardą i jej historią. Od tego czasu dał wiele premier utworów napisanych specjalnie dla nich przez najbardziej oryginalnych kompozytorów młodego pokolenia, często multimedialnych, w kontekście dzieł historycznej awangardy. Koncerty zespołu wyróżniają się wyrazistymi programami, tworzącymi tematyczne, filozoficzne i estetyczne całość. Często przypominają konceptualne performance, w których zatarciu ulegają granice między dźwiękiem, obrazem i akcją.
Do kompozytorów współpracujących z Asamisimasa należą m.in.: Helmut Lachenmann, Mathias Spahlinger, Alvin Lucier, Brian Ferneyhough, Clemens Gadenstätter, Johannes Kreidler, Joanna Baillie, Simon Steen-Andersen, Øyvind Torvund, Martin Schüttler, Matthew Shlomowitz i Trond Reinholdtsen.
Muzycy występowali na najbardziej prestiżowych festiwalach muzyki współczesnej, jak Donaueschinger Musiktage, Darmstädter Ferienkurse für Neue Musik, Ultraschall Berlin, Huddersfield Contemporary Music Festival, Ultima Oslo i in. W dorobku mają monograficzną płytę z muzyką Simona Steena-Andersena (nagrodzona Norweską Grammy, 2012), obecnie przygotowują monograficzne płyty z muzyką Øyvinda Torvunda (Norwegia) i Laurence’a Crane’a (Wielka Brytania).